Wednesday 18 April 2012

Newbie Menjadi Hacker




 beberapa hari ini saya sangat susah sekali mengisi lembaran baru di blog ini. tepat dihari bebas ini aku boleh setidaknya mengisi kembali hehehehe

saya sangat heran beberapa hari ini?
banyak member saya yang sering kehilangan akaun facebook. dan ironisnya menuduh saya hehe padahal saya kan tidak boleh melakukan apa yang diperkatakan oleh orang2...hehe :p
Nah.... jum... sape yang nak belajar hacking tp peneng macam mana?
seterusnya ......

Dibawah ini adalah cerita perjalanan seorang newbie menjadi seorang hacker yang gunda gulana memulai dari mana aku ini untuk menjadi seorang hacker?
cerita ini saya dapatkan langsung dari http://forum.xcode.or.id
Semoga cerita dibawah ini dapat membuat anda terinspirasi :D

Bagi seorang newbie, (seperti saya) semua hal itu rumit...
Kita pasti tertanya-tanya
"Darimana aku harus mula??"
"Bila aku boleh??"
"Apa yang kuperlikan untuk hacking ??"
"Bagaimana cara menghack ini??"
Setelah kita merasa kita tidak boleh apa-apa, kita pasti langsung menyerah...
Tapi jika dilandasi dengan kemauan yang keras, kita pasti BOLEH!!
Lagipun, semua ilmu tidak boleh didapat apabila tidak belajar.

Nah, semoga dengan yang saya post di sini, kawan2 akan tetap percaya bahwa, tidak ada hal yang tidak mungkin selagi kita berjuang. Ada kemahuan ada jalan.

Sudah lah!! langsung to the point jep...
Berikut yang boleh kawan2 pelajari... *dimulai dari yang paling basic.*

Google, sahabat para hacker.
Nah, korang semua pasti kenal sama Google, sites satu ini bagaikan anak panah yang akan mengenai sasaran dengan tepat, dengan Googling, kita boleh mendapat ilmu yang sangat berguna, Google juga bisa untuk melakukan beberapa teknik hacking. Teknik tersebut boleh dipelajari di subforum google hacking.

http://www.google.com

Wikipedia, sumber ilmu
Wikipedia bukanlah kamus, tapi ensiklopedi, kawan2 boleh mengetahui hal-hal yang belum tahu definisinya, misalkan korang tidak tahu apa itu SQL Injection, kawan2 boleh guna wikipedia.

http://www.wikipedia.org

Spamlaw, Kamus kita
Spamlaw juga berguna untuk mencari erti2 kata yg berhubungan dengan IT.
Kawan2 boleh mudah untuk mengetahui sesuatu dari sini.

http://glossary.spamlaws.com


Forum, tempat share kita
Kalau sudah dapat ilmu atau apa sahaja, mari bahas same2 di forum, Forum boleh membuat kita lebih mengerti atau memperjelas sesuatu, boleh tanya langsung dengan master jika belum tahu.

http://forum.xcode.or.id

Video, boleh juga
Kalau yang satu ini adalah tutorial hidup, maksudnya, tutorial yang praktik langsung, boleh lebih tahu atau lebih jelas.. biasanya yang suka share video tuh si abah.hehe

http://www.youtube.com

Cmd dan Batch
Apakah korang tahu, command prompt adalah alat hack yang sangat amat ampuh?? Korang boleh pelajari yang satu ini,
Bagus sangat nie, Korang boleh buat virus, dll.

Cain and Abel..
Tools ini wajib dimiliki, sebab banyak kegunaannya,

www.oxid.it/cain.html

Keylogger
Nah, kalaw yang satu ini pasti semua sudah tahu, ia keylogger berguna untuk merakam apa yang diklik seseorang, boleh untuk mencuri password, dsb..

Remote Acccess Tools
RAT biasa disebut sebagai trojan, tools ini berfungsi untuk mengendalikan komputer orang lain dari jarak jauh. Jika kita menggunakan RAT, ada dua program yang kita perlukan iaitu server dan client.
Server adalah program yang kita jalankan di komputer orang untuk mengendalikannya melalui client.
Banyak yang dapat kita gunakan sebagai RAT seperti ProRat, Beast, dll.

OphCrack
Yang satu ini boleh untuk mengecrack password user di windows, tidak wajib, tapi lebih baik ada... tools ini harus diburn di cd, atau diboot menggunakan disket atau Flashdisk.

Itulah yang boleh saya sampaikan, tapi ingat!!
"Tools tidak membuat seseorang menjadi hacker, tapi hackerlah yang membuat tools."

bagaiamana?
semangat terus saudara saudariku .... gapailah cita-citamu ;)
ingat hacker adalah seni, kreatiflah dan kembangkan seni.mu hahaha :D


No comments:

Post a Comment